MURSI LANTIK LIMA WAKIL AL-AZHAR

        Kairo, 14 Shafar 1434/ 27 Desember 2012 (MINA) – Presiden Mesir Dr. Mohamad Mursi melantik lima wakil Al-Azhar dari 90 orang Anggota Dewan Senat yang mulai bersidang Rabu.

       Kelima wakil Al Azhar yang dilantik Mursi ialah : Dr.Hasan Syafie (Anggota Panel Perancang Perlembagaan), Dr. Muhammad Muhanna (Penasihat Syeikh Al-Azhar), Dr.Abdul Daim Nasir (Penasihat Ehwal Pendidikan Syeikh Al-Azhar), Dr.Nasr Farid Wasel (Mantan Mufti Mesir dan Anggota Panel Perancang Perlembagaan), Dr. El-Qosobi Mahmoud Zalat (Anggota Akademi Penyelidikan Islam dan Dosen Tafsir dan Ulum Al-Quran Universitas Al-Azhar), koresponden Mi’raj News Agency (MINA), Dany Novery melaporkan dari Kairo.

 

       Dalam pelantikan tersebut, turut dilantik pula Syeikh Masyayeikh Tariqat Mesir, Dr.Abdul Hadi El-Qusaibi yang juga Pengurusi Majlis Tertinggi Sufi Mesir.

       Sementara itu, hasil referendum pemilihan undang-undang yang dirancang Oleh Presiden Mesir Dr. Mohamad Mursi yang bertemakan Syariah dan Syar’iyah, menunjukkan 63,8 persen rakyat Mesir memilih untuk “SETUJU”.  Hal ini menunjukan bahwa Mesir resmi memiliki undang-undang baru. (L.R-014/R-005)

Mi’raj News Agency (MINA)

Rate this article!

Leave a Reply