SYEIKH AL-AZHAR NASIHATI IRAN

Kairo, 27 Rabiul Awal 1434/7 Februari 2013 (MINA) – Syeikh Al-Azhar Dr. Ahmed At-Toyyib menerima kunjungan Presiden Iran Mahmoud Ahmedenijad dan rombongan kerajaan Iran tadi malam waktu Mesir di kantor Pejabat Syeikh al-Azhar.

Dalam pertemuan tersebut, Syeikh Azhar mendesak kerajaan Iran memberikan hak kepada penduduk Sunni di wilayah Ahwaz yang dijajah Iran, sebagaimana yang dinikmati oleh warga negara Iran yang lain.

Dr. Ahmed Toyyib juga mendesak Iran menghormati kedaulatan negara Bahrain sebagai salah satu negara Arab dan tidak mencampuri urusan  negara-negara Teluk.

Dia juga menasihati Iran agar mengubah pendirian kepada rezim Syria guna menghentikab pertumpahan darah di kalangan rakyat awam yang tidak berdosa. Selain itu, dengan tegas dia menolak penyebaran ajaran Syiah di negara Sunni serta mendesak mengeluarkan fatwa dari kalangan pakar ulama untuk mengharamkan semua bentuk penghinaan  kepada Saidatina Aisyah, Saidina Abu Bakar, Umar,Uthman dan Imam Bukhari.

Kedatangan Ahmedenijad ke Mesir juga dalam rangka menghadiri Sidang puncak Organisasi Islam (OKI) yang berlangsung 6 dan 7 Februari di Kairo. Pada akhirnya Mesir menempatkan diri sebagai tuan rumah yang dianggap sebagai sebuah negara yang memperjuangkan kebebasan dan keadilan.
Presiden Mursi dijadwalkan meresmikan pembukaan sidang di hadapan 57 pemimpin dan delegasi dari negara-negara yang terlibat.(L/K11/R2).

Miraj News Agency (MINA)

Rate this article!

Leave a Reply